Promocja firmy: kiedy zdecydować się na spot reklamowy?
Filmy reklamowe zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Produkowane są już nie tylko na potrzeby reklamy telewizyjnej przez średnie i duże przedsiębiorstwa – również małe firmy, a nawet mikroprzedsiębiorstwa korzystają z filmów reklamowych jako skutecznej metody reklamy.Wpływ na taki stan rzeczy ma przede wszystkim spopularyzowanie się takich kanałów komunikacji jak Facebook, Youtube czy inne platformy społecznościowe. Dodatkowo wiele sieci reklamowych – w tym Google – umożliwia emisję własnych spotów reklamowych w ramach reklam – czy to przed materiałami wideo, czy też w formie reklam Adsense na stronie.
Kiedy tworzyć spot reklamowy?
Przede wszystkim: wtedy kiedy mamy na niego pomysł oraz pieniądze. Te dwie rzeczy są ważne – spot bez pomysłu na 100% okaże się niewypałem, a braki budżetowe najczęściej dadzą się zauważyć gołym okiem. Co prawda oferta firm realizujących spoty reklamowe jest coraz szersza, a co za tym idzie również ceny usług spadły do bardziej “akceptowalnych” poziomów, jednak w dalszym ciągu nie można się oszukiwać że jakakolwiek agencja filmowa z doświadczeniem zrealizuje nam 30 sekundowy klip reklamowy za 500 złotych.
Klip viralowy – to może się udać!
Klip viralowy – czyli taki, na którego popularność wpłynęło samo udostępnianie przez użytkowników to jedna z najlepszych (ale i najtrudniejszych) form taniej reklamy. Taniej, bo poza kosztami realizacji klipu i ewentualnej początkowej promocji za jego popularyzację nie wydajemy pieniędzy. Oczywiście stworzenie virala nie jest sprawą łatwą – czasem wychodzi nam to “przypadkiem” i nie koniecznie powoduje poprawienie opinii o naszej firmie (jak np.to wideo firmy Drutex), jednak zawsze spowoduje zwiększenie zainteresowania naszą marką oraz poprawi rozpoznawalność firmy wśród społeczeństwa.
Doskonałym przykładem dobrej reklamy wiralowej są klipy promujące litewską wodę mineralną Vytautas, które swoją absurdalnością zdobyły cały szereg fanów, a w momencie wprowadzenia wody na rynek polski – butelki z wodą, gdzie tylko się pojawiły, znikały w oka mgnieniu.
Ile kosztuje produkcja klipu reklamowego?
Niestety nie istnieje coś takiego jak jednolity cennik produkcji spotów reklamowych. Najprostsze, krótkie realizacje mogą kosztować nawet 1000-1500 złotych netto, jednak jest to również uzależnione od obszaru działania danej firmy: klipy kręcone w Warszawie czy Wrocławiu zawsze będą droższe od tych, produkowanych na peryferiach.
Stosunkowo tanim regionem jest Górny Śląsk i okolice Łodzi, ale to przede wszystkim ze względu na dużą konkurencję panującą tam między firmami.